ZINGEN IN TIJDEN VAN CORONA

Plezier in zingen en in je eigen ontwikkeling op dat gebied staat normaliter voorop in de zanglessen. Dat blijft natuurlijk belangrijk, maar de eerste plaats wordt momenteel ingenomen door een ander begrip: veiligheid staat nu voorop. Dat betekent helaas dat een groot deel van de cursisten van Zing Je Eigen Lied niet meer naar de lesruimte kan komen, omdat het veiliger is om thuis te blijven. Gelukkig betekent dat niet dat je nu de zanglessen moet missen. Juist nu we allemaal binnen moeten blijven, misschien even niet of minder kunnen werken, veel zorgen aan ons hoofd hebben, is het heerlijk om je af en toe even op iets anders te focussen. Wat mij betreft blijven we lekker zingen!

Ik doe mijn uiterste best om zo goed mogelijk op alle individuele mogelijkheden en onmogelijkheden in te springen, zodat iedereen die dat wil door kan gaan. Op deze pagina verzamel ik de nieuwe oplossingen die ik kan verzinnen voor de nieuwe situatie. Mocht niets hiervan voor jou toepasbaar zijn en kun je iets anders verzinnen waar je wel mee geholpen bent? Stuur me even een berichtje!

Om je te helpen een goede keuze te maken uit de mogelijkheden leg ik je zo goed mogelijk uit hoe het werkt. Met het één heb ik meer ervaring dan met het ander, dus deze pagina zal regelmatig ge-update worden. Ik zet ook de voor- en nadelen zoals ik die tot nu toe ervaar op een rijtje.

Nieuwe oplossingen binnen Zing Je Eigen Lied

  1. Online lessen via Zoom (laptop)
  2. Online lessen via Video-whatsapp (telefoon)
  3. Lessen op afstand via YouTube en schriftelijk lesmateriaal
  4. Lessen op afstand via voice-recorder (dictafoon) en schriftelijk lesmateriaal
  5. Groepslessen online via Zoom (laptop)

Online lessen via Zoom (laptop)

Sinds dinsdag 17 maart kun je online je lessen volgen. Ik heb een account aangemaakt bij Zoom, een platform voor video-vergaderingen met behoorlijk goede audio. Het heeft veel mogelijkheden, die ik nog lang niet allemaal verkend heb. Deze optie heeft mijn voorkeur; het lijkt het meest op een ‘gewone’ zangles en heeft veel voordelen.

Hoe werkt het

Je ontvangt een e-mail met een door Zoom uit mijn naam voorgebakken uitnodiging voor een ‘meeting’. De eerste keer ontvang je nog een e-mail van mij met iets meer informatie. De e-mail van Zoom bevat een link. Daar klik je op om de les te beginnen. De eerste keer moet je iets downloaden. Dat kun je veilig doen. De volgende keren hoef je alleen nog Zoom te openen als je daarom gevraagd wordt. Zodra we dat beiden hebben gedaan kunnen we elkaar horen en zien. Ik zorg ervoor dat jouw camera en microfoon bij aanvang uit staan, zodat ik je niet kan ‘overvallen’, dus je moet zelf bij aanvang even je camera en microfoon aanzetten. Dat gaat heel gemakkelijk door op een icoon te klikken. Ik raad je aan dat pas te doen nadat ik verbinding heb gemaakt. Vervolgens kunnen we onze les beginnen!

Voordelen

  1. We kunnen elkaar zien en horen en direct op elkaar reageren.
  2. Je hebt les in de veilige omgeving van je eigen huis.
  3. Je kunt (delen van) de les opnemen op je eigen laptop, zowel video als audio, en terugkijken/luisteren zo vaak je wilt.
  4. Het scherm op je laptop is wat groter, dat werkt prettig.
  5. Door de schermen lijkt het gemakkelijker om goed op elkaar te focussen.
  6. Ik merk dat mensen meer op hun eigen waarneming gaan letten en daar ga je veel beter van zingen.
  7. De audio van Zoom is behoorlijk goed, je kunt op redelijke afstand van je laptop jezelf nog steeds goed hoorbaar maken. Ik heb een beetje geïnvesteerd in een goede microfoon en ben nu heel tevreden over de sound aan deze kant, maar ook met een gewone ingebouwde microfoon werkt het goed.
  8. Sommige aspecten van je stem, zoals boventonen, zijn via deze manier van werken beter te horen dan ‘in het echt’.
  9. Je kunt je telefoon als extra scherm bij de hand houden voor de begeleiding van de stukken die je wilt zingen. Ik kan je mijn begeleiding appen, of je kunt op internet een karaoke-file zoeken.
  10. Als je hier eenmaal aan gewend bent kun je ook na de crisis hier gebruik van maken, bijvoorbeeld als je op reis bent of met een gebroken been thuis zit.

Nadelen

  1. We kunnen niet samenspelen. Er zit altijd vertraging op de verbinding, dus we kunnen niet gelijktijdig iets laten klinken.
  2. Zelfs met de goede audio van Zoom klinken sommige dingen een stuk slechter. Vooral lange noten, die schijnen te worden herkend als ruis en faden daardoor in en uit.

Voor mij wegen de voordelen ruimschoots op tegen de nadelen. Ik zou deze mogelijkheid nu al niet meer willen missen!

Online lessen via Video-whatsapp (telefoon)

Als we geen gebruik kunnen maken van Zoom, maar je hebt wel je smartphone bij de hand, dan kan de les ook via Video-whatsapp. Je kunt videobellen door een contact te kiezen en dan bovenin het scherm op de camera naast de naam van je contact te klikken.

Hoe werkt het

Op de afgesproken tijd (je eigen lestijd) begin ik een videogesprek met je. Je ziet mij in het grootste deel van het scherm en jezelf in een klein beeld-in-beeld. Verder lijkt het erg op de lessen via Zoom.

Voordelen

  1. We kunnen elkaar zien en horen en direct op elkaar reageren.
  2. Je hebt les in de veilige omgeving van je eigen huis.

Nadelen

  1. De telefoonschermen zijn nogal klein.
  2. Het geluid van whatsapp is echt erbarmelijk slecht, heel schel.
  3. Je hebt je telefoon al in gebruik voor het gesprek en dus niet meer beschikbaar voor een audio-file om je te begeleiden.
  4. We kunnen niet samenspelen. Er zit altijd vertraging op de verbinding, dus we kunnen niet gelijktijdig iets laten klinken.

Net als bij de lessen via Zoom ligt de focus tijdens zo’n les wel een beetje anders dan tijdens een fysieke les. Dat kan een groot voordeel zijn. Door de schermgrootte zie je wel meer dingen ‘eromheen’, dat leidt wel eerder af. Het is ook lastiger om je telefoon zo te positioneren dat we elkaar goed kunnen zien en de hele tijd met de telefoon in je hand is niet echt bevorderlijk voor je houding of voor het zingen.
Ik vind dit een redelijk alternatief voor als er iets niet goed gaat met Zoom, maar geef hier zeker niet de voorkeur aan.

Lessen op afstand via YouTube en schriftelijk lesmateriaal

Als je geen gebruik wenst te maken van de mogelijkheden om elkaar online te ontmoeten, dan kun je ook kiezen voor lessen op afstand via YouTube en schriftelijk lesmateriaal. Je kunt op YouTube voorbeeldfilmpjes bekijken en je krijgt via e-mail schriftelijk verduidelijking en opdrachten die je thuis kunt doen. Het resultaat daarvan kun je naar mij sturen, zodat ik je bij de volgende les daar feedback op kan geven.

Hoe werkt het

Ik ga dit nog verder uitwerken, maar dit is het idee: je krijgt van mij via e-mail een link (of een aantal links) naar privé-filmpjes op mijn YouTube-kanaal. Je ontvangt bij dezelfde e-mail een word-document met daarin uitleg over wat ik doe in de filmpjes, waarom ik jou dat laat zien en wat jij daarmee zou kunnen doen. Je kunt in alle rust thuis oefenen en kijken en lezen zo vaak je wilt. Het resultaat kun je filmen (bijvoorbeeld met je smartphone) en naar mij mailen via WeTransfer, eventueel vergezeld van opmerkingen over wat je ervaren hebt en vragen. Op je normale lestijd bekijk ik je filmpje en lees je commentaar, voorzie dat van mijn feedback en eventueel een link naar een nieuw filmpje. Dat stuur ik uiterlijk de volgende dag op, zodat jij weer verder kunt werken.
Je kunt stap-voor-stap uitleg krijgen hoe je de filmpjes kijkt, opneemt en verstuurt, als je dat wilt.

Voordelen

  1. Je krijgt op deze manier een soort document dat je kunt bewaren en waar je in terug kunt bladeren wanneer je wilt.
  2. Je kunt ook als de online lessen geen goed alternatief voor je zijn toch je lessen volgen.
  3. Je kunt helemaal in je eigen tempo het lesmateriaal tot je door laten dringen

Nadelen

  1. We kunnen elkaar niet op hetzelfde moment zien en horen, dus we kunnen niet direct op elkaar reageren.

Verder moet dit nog worden uitgewerkt. Daar begin ik zaterdag 28 maart mee. In de praktijk komen we wellicht nog andere voor- en nadelen tegen.

Wil je hier gebruik van maken? Stuur me dan even een e-mail met ‘lessen op afstand’ in de onderwerpregel.

Lessen op afstand via voice-recorder en schriftelijk lesmateriaal

Hier kun je gebruik van maken als je jezelf niet wilt filmen of geen filmpjes wilt sturen. Het werkt hetzelfde als hierboven, maar in plaats van jezelf te filmen neem je jezelf op met de voice-recorder (dictafoon) van je smartphone. Als je een betere toepassing daarvoor hebt, dan is dat natuurlijk ook prima.

Voordelen

Zie boven

Nadelen

Ik kan je niet zien en mis daardoor veel informatie. Dat komt de feedback niet ten goede.

Groepslessen online via Zoom

Ik ben druk aan het uitproberen, lezen, leren en oefenen om ook de groepslessen zo zinvol en leuk mogelijk te laten verlopen via Zoom. Zodra ik hier iets meer zinnigs over kan zeggen neem ik met de groepen contact op. Het gaat om de volgende groepen: Zzwing!, Thursday@8 en de Ladybugs. Ik hoop dat ik ook hiermee in het weekend een goed begin kan maken.

WORDT VERVOLGD!